HO HEM INTENTAT, ENHORABONA ALS GUANYADORS!
Escola Roser Capdevila - Polinyà | 23 febrer 2009 |Benvolgudes famílies del Roser Capdevila de Polinyà.
La nostra escola es va presentar al Premi Josep Pallach, de Figueres, amb l’experiència del Contiplata XXZ.
No sempre que un es presenta pot acabar guanyant un concurs, però ho hem intentat i això ja ens omple d’orgull.
Enhorabona a tots els guanyadors i Gràcies al Roser Capdevila de Polinyà per la seva participació.
Direcció
Premi Nacional d’Experiències Educatives Josep Pallach
El projecte guanyador és el treball “Conèixer, descobrir i aprendre junts a través de la ciència” del CEIP El Roure Gros de Santa Eulàlia de Riuprimer
El conseller d’educació, Ernest Maragall, ha entregat aquest migdia a Figueres el Premi Nacional d’Experiències Educatives Josep Pallach. El guardó premia les iniciatives d’aquelles persones relacionades amb l’àmbit educatiu que destaquen per haver innovat en metodologia pedagògica.
Els premiats en la VI edició són quatre centres educatius: el CEIP El Roure Gros de Santa Eulàlia de Riuprimer -que ha obtingut el primer premi-, el CEIP M. Àngels Anglada de Figueres –segon guardonat-, l’IES Vil·la Romana de la Garriga –tercer classificat- i l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera –que ha obtingut un accèssit-.
El Premi Josep Pallach es convoca anualment i hi poden participar persones relacionades amb qualsevol dels àmbits educatius (escolar, extraescolar, lleure, laboral), ja sigui per a nens, joves o adults.
El guanyador en la VI edició és el projecte presentat pel CEIP El Roure Gros de Santa Eulàlia de Riuprimer que du per títol “Conèixer, descobrir i aprendre junts a través de la ciència”. Aquesta escola, que agrupa un centenar d’alumnes, aposta amb el seu projecte de forma ferma per la ciència com a mètode d’estimulació de l’alumnat. L’objectiu del treball és potenciar la capacitat investigadora dels estudiants, de tal manera que es facin preguntes sobre l’entorn que els envolta, que formulin hipòtesis, que contrastin les fonts, que n’extreguin conclusions i que descobreixin en comú a través de la ciència. És a dir, que no només aprenguin asseguts a l’aula, sinó en contacte amb els experiments, ja sigui observant un eclipsi solar o construint una maqueta.
El segon premi ha estat per al CEIP M. Àngels Anglada de Figures, amb 228 alumnes i que ha presentat el projecte “Descobrir la ciutat”. Un treball que destaca per l’ús de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) i que ha estat elaborat en col·laboració dels alumnes amb necessitats educatives especials.
El tercer premi ha estat per l’IES Vil·la Romana de la Garriga, de 446 alumnes, amb el treball “Una crida a la celebració”. Aquest parteix de la concepció de l’aprenentatge i l’ensenyament com un privilegi, i per tant, promou accions en les classes d’història i història de l’art que habitualment estan al marge del sistema educatiu. Per exemple, vestir els alumnes de determinada manera quan es tracta la vida d’un pintor, o fer una reconstrucció conjunta d’un quadre en concret.
Finalment, el jurat ha concedit un accèssit al projecte “Mediterrània” de l’Escola Cooperativa El Puig, d’Esparraguera, un centre amb 324 alumnes. En aquest cas es premia el treball col·lectiu de tota l’escola que ha pres com a estudi la Mediterrània, eix de la cultura catalana.
Josep Pallach, figura de compromís pedagògic
El premi Josep Pallach es va crear en memòria de Josep Pallach (1920-1977), polític i pedagog figuerenc que va destacar pels seus ideals democràtics i per la defensa d’uns valors pedagògics avançats al seu temps. Al final de la guerra civil s’exilià a França on estudià pedagogia i psicologia a la universitat de la Sorbona de París.
Després de fer de pedagog a diverses ciutats franceses va retornar finalment a Catalunya el 1970. En la seva tornada de l’exili exercí de professor d’Història de l’Educació a la Universitat Autònoma de Barcelona i fundà l’Escola de Mestres de Sant Cugat.
L’any que ve ho tornarem a intentar i segur que caurà algun premi. El nostre alumnat està preparat per afrontar reptes literaris o artístics en general.